Co dělat, když….

…pociťuji příznaky:

    • Počátečními příznaky COVID-19 jsou zvýšená teplota, únava a bolesti svalů. Postupně se rozvíjí suchý kašel bez rýmy a bolesti v krku. Nemocnému se také hůře dýchá a je unavený.
    • Pokud pociťujete příznaky, neopouštějte domov a telefonicky se informujte u svého praktického lékaře, krajské hygienické stanice nebo na lince státního zdravotního ústavu (viz Kontakty).
    • Ne každý, kdo tyto příznaky pociťuje, trpí právě infekcí COVID-19.
    • Pravděpodobnost, že se jedná o infekci COVID-19, je mnohonásobně vyšší, pokud jste byl/a v kontaktu s nakaženým nebo jste pobýval/a v rizikové oblasti.
    • Pokud musíte opustit domov a jít na místa, kde se pohybují jiné osoby, noste roušku a kýchejte či kašlejte správným, ohleduplným způsobem (viz Karanténa).

…jsem byl/a v kontaktu s nakaženým nebo mám podezření, že jsem se nakazil/a:

    • Hygienické stanice se snaží vysledovat všechny osoby, které přišly do kontaktu s osobami, u nichž se nákaza potvrdila, praktický lékař u nich pak nařizuje 14denní karanténu.
    • Pokud víte, že jste byl/a v kontaktu s někým, u koho se potvrdila nákaza, neopouštějte svůj domov a kontaktujte telefonicky svého praktického lékaře či krajskou hygienickou stanici, kde vás informují o následujícím postupu.
    • Kontrolujte, zda se u vás objevují příznaky nákazy (zvýšená teplota, kašel, dýchací obtíže).

…se vracím ze zahraničí:

…jsem já nebo někdo z mého okolí v domácí karanténě:

…potřebuji kvůli uzavření škol zůstat doma s dítětem:

  • Při péči o dítě do 13 let věku, které nemůže z důvodu nařízené karantény docházet do školy či školky, náleží zaměstnanci ošetřovné.
  • Pokud se rodiče starají o hendikepované dítě (alespoň v I. stupni závislosti), neplatí žádná věková hranice.
  • Více informací o ošetřovném najdete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

…bych si chtěl/a zlepšit imunitu:

  • Jezte ovoce či zeleninu při každém denním jídle, popř. podporujte imunitu formou vitamínů a minerálů (prospěšné jsou vitamíny C, B, D, zinek a železo).
  • Dbejte na pravidelný odpočinek zdravý spánek (alespoň 7 hodin denně) je pro imunitu důležitý.
  • Pokuste se nestresovat se, relaxujte.
  • Pravidelně cvičte, ale nepřežeňte to.

Zdroje:

Ministerstvo zdravotnictví

Ministerstvo zdravotnictví

Ministerstvo práce a sociálních věcí

ČT 24